E-Ticarete Atılın: 10 Adımda Başarıya Giden Yol

Geleneksel perakendeciliğin sınırlarını aşmaya ve küresel pazara açılmaya hazır mısınız? e-ticaret, tam da bunu yapmanıza olanak tanır! 2023 yılında Türkiye'deki e-ticaret hacmi 1,5 trilyon liraya ulaşmış ve bu rakamın önümüzdeki yıllarda daha da artması bekleniyor. Sadece kendi iş yerinizde ürün satışı yapmak artık yeterli değil. Daha geniş kitlelere ulaşabilmek ve ürünlerinizi/hizmetlerinizi daha etkili bir şekilde pazarlayabilmek için online satış sitesine ihtiyacınız var.

Pazar yerlerinde ürünlerinizi listelemek, ilk bakışta işinizi kolaylaştırabilir gibi görünse de, aslında uzun vadede kendi işletmenizin büyüme potansiyelini sınırlayabilir. Çünkü pazar yerleri, satışlarınızdan %20 ile %30 arasında bir komisyon alarak kazancınızı azaltabilir. Ayrıca, pazar yerlerinde platform kuralları ve sınırlı özelleştirme seçenekleri ile karşı karşıya kalabilirsiniz.

E-ticarete başlarken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta: Kendimize ait "firma bağımsız" bir e-ticaret sitesine sahip olmak. Bu sayede, e-ticaretin tüm avantajlarından tam anlamıyla yararlanabilir ve işletmenizin uzun vadeli başarısını garantileyebilirsiniz.

Kendi e-ticaret sitemize sahip olmak bazı avantajları beraberinde getirecek,

  • Doğrudan müşteri ilişkileri kurma, e ticaret siteniz üzerinde tam kontrol,
  • Marka sadakati ve sürekli satışlar, aboneler,
  • Uzun vadede maliyet tasarrufu, büyüme potansiyeli, daha yüksek kar marjı.

Bu nedenle, işletmemizin uzun vadeli başarısı için kendi e-ticaret sitesine sahip olmanın önemini vurgulamak gerekir. Kendi notlarınızı alarak bir başlangıç haritası oluşturabilirsiniz.

e-ticaret siteniz ile satacağınız ürünü belirleyin.

E-ticarette satılacak ürünü belirlemek, işletmenizin temelini oluşturur. Farklı alanlardaki ürünler arasında dengeyi sağlamak önemlidir. Farklı kategorideki ürünlerin mağazanızda satışı mantıklı olmayabilir, rekabet avantajınızı azaltabilir. Peki, satabileceğiniz ürünü seçerken nelere dikkat edebilirsiniz? Şimdi, öne çıkan 5 seçeneği gözden geçirelim.

İlgi Alanlarınız

İlgi alanlarınız ve hayaliniz, ürün seçimi aşamasında size ilham verebilir ve motive olmanızı sağlayabilir. İlgi alanlarınız, pazar trendlerini ve müşteri ihtiyaçlarını da anlayabilmenizi sağlayabilir.

Satacağınız ürün hakkında bilgi sahibi olmanız ve bu alandaki gelişmeleri takip edebilmeniz önemlidir. Ürün veya hizmetin özellikleri, faydaları ve kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olmak, pazarlama ve satış aşamalarında size büyük avantaj sağlayacaktır. Müşterilerinizin sorularını yanıtlayabilmeniz ve ürününüzü en iyi şekilde sunabilmeniz için de bilgi sahibi olmanız önemlidir.

Ürüne veya hizmete hakim olmanız, püf noktalarını bilmeniz tanıtmanızda ve ikna etmenizde önemlidir. Müşterilerinize ürününüzün neden en iyi seçenek olduğunu anlatabilmeniz için ürünün tüm detaylarını bilmeniz gerekir.

Pazar Araştırması

Potansiyel müşterilerinizin kim olduğunu, ne istediklerini ve hangi ürünlere ihtiyaç duyduklarını araştırın.

Rakiplerinizi analiz edin ve ürün yelpazelerini, fiyatlandırma stratejilerini ve pazarlama taktiklerini inceleyin.

Trendleri ve popüler ürünleri takip edin. Burada satış istatistiklerini incelemeniz size ışık tutacaktır. Notlarınıza göz atıp ilgilendiğiniz kategorilerde popüler pazar yerlerinde sık satılan ürünlerde göz atın. Satış adetlerini inceleyin.

Ürün Seçiminiz

Herşeyi satamazsınız! İlgi alanlarınıza, pazar araştırmasına ve tabi bütçenize uygun ürünler belirleyebilirsiniz. Potansiyel olarak yüksek talep gören ve karlı olabilecek ürünleri seçmeye özen gösterin. Ürünün tedarik edilebilirliği, nakliye ve depolama maliyetleri gibi faktörleri de göz önünde bulundurun.

Ürünü kolayca ve sermayenize uygun olarak tedarik edebileceğinizden emin olun.

Satmak istediğiniz ürün buzdolapları mı, şarj aletleri mi?  Buzdolabı ve telefon şarj aleti satışı arasında birçok fark vardır. Buzdolapları daha yüksek kar marjı sunsa da, depolama, nakliye ve iade gibi ek maliyetler de beraberinde getirir. Telefon şarj aletleri ise düşük kar marjına sahip olsa da, daha az maliyet ve daha az depolama alanı ihtiyacı vardır. Burada önemli bir nokta da telefon şarj aletinin her yaştan kitleye hitap etmesi olabilir. Buzdolabı için aynı şeyi söyleyemem.

Hangi ürünü satacağınıza karar verirken, işletmenizin hedef kitlesini, bütçenizi ve kaynaklarınızı göz önünde bulundurmanız önemlidir.

Ürün Numune Test

Satmak istediğiniz ürün önce kendiniz test etmeniz önemlidir.

Satacağınız ürünün kalitesinden ve işlevselliğinden emin olmanız önemlidir. Ürün numunesini test ederek, üretim hatalarını, tasarım kusurlarını ve diğer sorunları tespit edebilirsiniz.

Müşterilerinizin ürününüzden memnun kalmasını istiyorsanız, öncelikle siz kendiniz memnun olmalısınız. Ürün numunesini test ederek, ürünün kullanım kolaylığı, işlevselliği ve genel kullanıcı deneyimini değerlendirebilirsiniz.

Ürün numunesini test ederek, ürününüzün rakip ürünlerden nasıl farklı olduğunu ve öne çıkan özelliklerini belirleyebilirsiniz. Bu bilgiler, pazarlama ve satış stratejinizi geliştirmenize yardımcı olabilir.

Pek tabi ürün ile ilgili instagram gönderisi ve videosu hazırlamayı ihmal etmeyin.

Niş Bir Pazar

Niş pazar, genel bir pazar içindeki belirli bir alt gruptur ve bu grup, ortak ilgi alanları, ihtiyaçları veya davranışları olan kişilerden oluşur.

Örneğin, rastalı saçlar için bakım ürünleri ve boncuklar gibi. Niş bir pazara odaklanmak, pazarlama ve reklam bütçenizi daha etkili bir şekilde kullanmanızı sağlar ve yüksek kar marjına sahip olabilir. Bu da başarılı girişimcilerin iyi para kazanma potansiyeli olduğu anlamına gelir.

Yüksek müşteri bağlılığı tekrarlayan satışlar sağlayabilir. Müşterilerinizin ihtiyaçlarını ve isteklerini daha iyi anlamanıza yardımcı olur. Bu bilgiler, daha iyi ürünler ve hizmetler geliştirmenize olanak tanır ve bu gelişim sizin kendi ürünlerinizi üretmeye de götürebilir.

Potansiyel kitlenizi belirleyin

Ürün veya hizmetimiz pazarlamak istediğimiz kitlenizi belirlemek, işletmenizin başarısı için çok önemlidir. Doğru kitleyi hedeflediğinizde, web sitenizi, ürünlerinizi, pazarlama stratejilerinizi ve nakliye ihtiyaçlarınızı daha etkili bir şekilde optimize edebilirsiniz. Örneğin;

Potansiyel kitlenizi belirledikten sonra:

  • Web sitenizi ve pazarlama materyallerinizi buna göre optimize edebilirsiniz.
  • Ürün veya hizmetlerinizi potansiyel müşterilerinizin ihtiyaçlarına göre uyarlayabilirsiniz.
  • Doğru pazarlama kanallarını seçebilirsiniz.
  • Daha etkili bir şekilde reklam verebilirsiniz.
  • Satışlarınızı ve karlılığınızı artırabilirsiniz.

Örneğin; Çocuklar için özel tasarlanmış organik oyuncaklar satmak istediniz. Doğru Hedef Kitle: Anne ve Babalar olabilir.

  • Organik ve güvenli oyuncaklar arayan anne, baba ve akrabalar ana hedef kitleniz olabilir. Bu grup, çocuklarının güvenliği ve sağlığına önem veren ebeveynlerden oluşur.
  • Bu grup genellikle çevreye duyarlı ve sürdürülebilir ürünler arayışındadır.
  • Ayrıca, eğitici ve yaratıcı oyuncaklara ilgi duyan, çocuklarının gelişimini desteklemek isteyen ebeveynler de hedef kitlenizin bir parçası olabilir.

Müşteri Segmenti de;

  • Yeni Anne ve Babalar: İlk kez ebeveyn olan ve çocukları için en iyisini arayan yeni ebeveynler.
  • Çevreye Duyarlı Aileler: Sürdürülebilirlik ve organik ürünlerle ilgilenen aileler.
  • Eğitim Odaklı Aileler: Çocuklarının eğitimine önem veren ve onların gelişimini desteklemek isteyen aileler.

Bu segmenti reklamlarımızı hazırlarken kullanabiliriz.

Uygun e-Ticaret platformu

Uygun bir e-ticaret platformu seçmek, online mağazanızın için önemlidir. Doğru platformu seçerseniz, işletmenizi kolayca yönetebilir, satışlarınızı artırabilir ve müşterileriniz için sorunsuz bir alışveriş deneyimi sağlayabilirsiniz.

  • Popüler e-ticaret platformlarını araştırın (Shopify, WooCommerce, Magento vb.).
  • Her platformun özelliklerini, fiyatlarını ve kullanıcı yorumlarını karşılaştırın.
  • Ücretsiz deneme sürümü veya size demo yapan firmaları tercih edin.

Her satıcı farklı özelliklerin olduğu satırlar dolusu yetenek listesi sunar. Bazıları gerekli bazıları gereksiz belkide hiç kullanmayacağınız özellikler olabilir. Genellikle e-ticaret paketleri satan firmalar size ürün girmeye hazır site vererek size site kiralarlar. Bu durumda sizin teknik olarak bunu başarıp başaramayacağınız önemli olabilir.

Demo veya örnek sitede aşağıdaki maddelere dikkat edebilirsiniz.

  • Platformun arayüzü kullanımı kolay ve anlaşılır olmalı. Ürün ekleme, düzenleme ve siparişleri yönetme gibi temel işlemler kolayca yapılabilmeli.
  • Platform, mağazanızın tasarımını ve işlevlerini ihtiyaçlarınıza göre özelleştirmenize izin vermeli. Kendi temalarınızı ve eklentilerinizi kullanabilmelisiniz. Tasarım için ekstra maliyet isteniyor mu? Ek maliyetleri anlaşmanızı yapmadan sormalısınız!
  • İşletmeniz büyüdükçe sizinle birlikte büyüyebilmeli. Talebiniz oldukça eklenebilmeli.
  • Müşteri verilerini ve ödeme bilgilerini korumak için güçlü güvenlik özelliklerine sahip olmalı. SSL sertifikası ile korunuyor olmalı.
  • Sorunlarla karşılaştığınızda size yardımcı olacak iyi bir müşteri desteği sunmalı. Mail/Telefon hatta whatsapp üzerinden sorularınıza cevaplar alabilmelisiniz.

Bunlar ile birlikte mobile uyumlu, SEO dostu, çoklu dil destekli, muhasebe programına entegre çalışabilmeli, sosyal medya ile entegre çalışabilmeli.

Her işletme benzersizdir ve işletmenizin ihtiyaçlarına en uygun e-ticaret platformunu seçmek için detaylı bir araştırma yapmak önemlidir. Farklı e-ticaret platformlarının sunduğu özellikleri, fiyatları ve müşteri geri bildirimlerini karşılaştırmak, işletmenizin gereksinimlerini karşılayacak en uygun seçeneği belirlemenize yardımcı olabilir.

e-Ticaret sitesi maliyetlerini etkileyen çok fazla faktör var ama örnek vermemi isterseniz; Temel Seviye E-Ticaret Sitesi:10.000 TL - 20.000 TL, orta seviye bir e-ticaret sitesi: 20.000 TL - 50.000 TL üst seviye bir e-ticaret sitesi 100.000 TL ve üzeri düşünebilirsiniz derdim.

Bu rakamlar ayrılacak sermaye değil sadece sistemin size maliyetidir. Bununla birlikte yıllık hosting, domain ve teknik destek maliyeti ödendiğini unutmayın.

Buradan bakıldığında kiralanarak alınan sistemler her zaman pahalıya gelmektedir. Peki maliyetleri düşürmek için ne yapılabilir?

  • Ücretsiz e-ticaret sitesi platformlarını inceleyebilirsiniz. Hazır e-ticaret siteleri de zaman içinde büyüyen sitenizin, ücretsiz gibi görünen bu sistemlerde pahalıya patladığını görmeniz olası.
  • Ücretsiz ve açık kaynak araçlar elde edin. Fotoğraf düzenleme, logo oluşturma gibi araçlar için ücretsiz seçenekler bulunabiliyor.
  • Bazı şeyleri kendiniz yapabilir, videolar ve kitaplarla öğrenebilirsiniz. Okuyun. Teknik bilginizi arttırarak kendiniz yapabilirsiniz.

Merak ettiğiniz konuları iletişim formunda bize sorabilirsiniz, telefon ile her zaman arayıp fikir alabilirsiniz.

Mağaza ismi ve alan adı

Satacağınız ürün veya hizmeti belirledik, potansiyel kitlemiz konusunda bilgi sahibiyiz ve uygun e-ticaret platformunuda seçtik.

Mağaza ismimizi Pazar yerlerinde, reklamlarımızda veya slogan olarak kullabiliriz. Temelde markamızı yasıtması, benzersiz olması, akılda kalıcı ve kolay okunabilir olmasına dikkat etmeliyiz. Satışını yaptığımız ürün yada himzetin mağaza isminde, sloganımızda geçiyor olması avantajdır, anahtar kelimedir. Elbette yasal olarak kullanılabilir olup olmadığını mutlaka kontrol ediniz.

Alan Adı internet sitesi adınızdır. Mümkünse mağaza isminiz ve internet sitesi adınız aynı olmalı veya çok yakın olmalıdır. Kısa ve öz alan adları iyidir. Telafuzu kolay olmalıdır. Telefonda birine alan adınızı verirken söylendiği şekilde karşı taraf anlayabiliyor olması önemli olabilir. Elbette kullanıma müsait olmalı, kullanıma müsait olup olmadığını kontrol edin.

Çok fazla alternatif var ve karar veremiyorsanız arkadaşlar arası mini bir anket yapabilirsiniz. Aileniz veya daha önce bu konuda tercübe sahibi olan kişiler ve danışmanınız olan firma ile beyin fırtınası yapabilirsiniz.

Mağaza ve domain ismine karar verdiğinizde mutlaka marka tescilini alın.

Unutmayın; mağaza ismi/marka ismi değişimine gitmek bazı süreçleri baştan yapmanıza ve zaman kaybetmenize sebep olabilir. Bazı durumlarda ek maliyetler çıkartabilir.

Sitenizi tasarlayın

Temel amaç her zaman ziyaretçinin sitemizde daha fazla kalması, okuması ve gezinmesidir. Genel olarak bir ziyaretçi ilk 3 sn de sitenin ne ile ilgili olduğuna ve kendisi için uygun olup olmadığına karar verecektir. Fark ediyorsunuz ki sitenizin hızlı açılması çok ama çok önemli.

Neler yapılabilir;  Görsel olarak çekici ve markanızla uyumlu tasarım, kaliteli ama düşük boyutlu görseller (webp), açık, net metinler

Harekete geçirici; duyuru, slogan ve teşvik edici buttonlar. “Şimdi al”, “daha fazla bilgi al”.

Kullanıcı dostu; basit bir arayüz, hızlı yüklenme, mobil uyumluluk, kolayca gezinti

Örnek üründe neler olabilir;

e-ticaret sitesinde ürün nasıl gösterilir

Ürün veya hizmetinizi anlatan kaliteli bir resim. Ücretsiz görsellerden kullanabilirsiniz. Önerimiz her zaman kendi resimlerinizi kullanmanız olacaktır. Örnekteki resim çekim kutusunda çekildi. Resim örnekleri için: www.pexels.com

Ürün veya hizmetin faydaları, özellikleri, kullanım önerilerini içeren özet yazı. Merak edenlerin detayları okuması için geniş yazılmış özellikler. Teknik özellikler varsa belgeler ve kullanım kitapçıkları olabilir. Paketleme detayları verilebilir. Takı siteniz varsa ürünün nasıl paketlendiğini resimlerde görmeniz hediye olarak alacak ziyaretçiler için önemli bir detaydır.

İade, satış ve sonrası hizmet politikalarınız, stok miktarları, kargo süreci ve fiyatları hakkında ön bilgi. Ödeme kolaylıklar ve taksiler. Mümkünse müşteri yorumları, beğeniler.

Bu siteyi ziyaret edebilirsiniz: www.riversandflower.com

Yasal işlemleri tamamlayın

İster şahıs ister ortaklı bir şirket olun işletmenizle ilgili resmi kurum başvurularınızın tamamlanmış olması gerekli. Herhangi bir lisans veya izin için gerekli onaylar alınmalı. e-ticaret mağazanızda satış yapabilmek ve ödeme yöntemlerinden herhangi birini kullanabilmek için vergi mükellefi olmanız şart.

Bununla birlikte ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) kaydınızı da gerçekleştirmeyi unutmayın.

Bir marka

Marka bilinci oluşturmak; akılda kalıcı isim, logo, renk paletleri ve ses tonuna kadar çeşitli unsurları içerir. E-ticarette markanız hedef kitleniz ve satış türünüzle sıkı bir bağ kurmalıdır. Sitenizde, faturalarınızda, ürün paketinizde, nakliye materyalinizde, kampanyalarınızı tasarlarken stilinizi ve logonuzu kullanmanız çok önemlidir. Güçlü bir marka kimliği oluşturarak e-ticarette akılda kalır hale gelebilirsiniz.

Markanızı mağaza ve site ismi alırkende konuşmuştuk. Tutarlı olması, sosyal medya dahil birçok yerde aynı kullanılması değerini arttıracaktır.

Marka tescil ve ön araştırma işlemleri için ziyaret edebilirsiniz. Siteye giderek "marka adı" kısmına almayı düşündüğünüz marka girip markanızın kullanılabilir olup olmadığına bakabilirsiniz.  https://www.turkpatent.gov.tr/arastirma-yap

Bir tedarikçi ile anlaşın

Başlangıçta stoksuz ve hızlı satış yapmak istiyorsanız bir tedarikçi ile anlaşın. Dropshipping olarak da adlandırılan tedarikçi ile çalışma; herhangi bir envanteri stoklamak, yönetmek veya göndermek zorunda kalmadan ürünleri satmanıza olanak tanıyan, başlatması ve çalıştırması kolay bir perakende iş seçeneğidir.

Bu sistem kurulumda hız sağladığı gibi ön maliyeti minimuma indirme, envanter yönetimi ve siparişi tamamlama kolaylığı avantajları da sunar. E-ticarete başlarken bu yöntem size fayda sağlayabilir.

Çok sattığınız ürünleri toptan alıp, alırken kazanarak kendi deponuzu oluşturma başlayabilirsiniz.

Ödeme hizmeti sağlayıcınızla temas kurun.

E-ticaret mağazanızın çevrim içi ödemeleri sorunsuz alması çok önemlidir. Ödeme yöntemine karar verirken birden çok ödeme seçeceği sunmak (kredi veya banka kartları, dijital ödeme sistemleri, banka transferi, kapıda ödeme gibi) müşterileriniz açısından olumlu olacaktır.

Ödeme hizmeti sağlayıcınız, ödemeler dahil olmak üzere işletmeniz için her işlem için özel işlem uygular. e-Ticaret web siteniz üzerinden ödeme kabul etmeye başlamak için sağlayıcınız tarafından doğrulanmanız gerekebilir.

Aldığınız ticaret paketlerinde ödeme sistemi, kredi kartı komisyon oranlarını kontrol edin.

Kampanya başlatın

Kampanya başlatırken sosyal medya platformundan yararlanabilirsiniz. E-Ticaret sitenizi facebook mağazası ile entegre ederek veya Instagram gönderilerinizi e-ticaret sitenize bağlayarak müşterilerin doğrudan sosyal medya sayfanızdan alışveriş yapmasına izin verebilirsiniz.

Sitenizi arama sonuçlarında üst sıralarda yer alacak şekilde optimize etmelisiniz. Ücretsiz veya ücretli pazarlama ve tanıtım stratejileriyle hedef kitlenizi e-ticaret mağazanıza çekebilirsiniz. Müşterilerin, sattığınız ürün türlerini ararken mağazanızı bulmalarını kolaylaştırabilirsiniz.

Unutmayın, e-ticaret bir süreçtir ve sürekli öğrenmeyi ve gelişmeyi gerektirir.

Başarılı bir e-ticaret mağazası kurmak için zaman, emek, özveri ve yatırım gereklidir. Ücretsiz e-ticaret danışmanlığı için bize ulaşmaktan çekinmeyin.

Başarılar dileriz!

Sonraki Makale: Adana Web Tasarım...
crosschevron-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram