Elektronik Fatura gönderiminde GİB (Gelirler İdaresi Başkanlığı) üzerinden dönen bilindik hatalar ve bu durumlar karşısında neler yapılması gerektiğini sizlerle paylaşıyoruz. Aşağıdaki butona tıklayarak GİB detaylı durum kodlarını bilgisayarınıza indirebilirsiniz.
İçerik
Gönderici birim, içerisinde Fatura belgesi olan zarfı oluşturur ve Merkez Birime (GİB’ e) gönderir. Bu zarf Merkez Birimde kuyruğa alınır. Zarfın durumu “ZARF KUYRUĞA EKLENDİ” olur.
Sebebi: GİB’teki yoğunluk
Yapılması gereken: Durum kodunun güncellenmesi beklenmelidir.
Merkez Birimde kuyruğa alınan zarf, kuyrukta sırası geldiğinde işlenmeye başlar. Burada zarfın durumu “ZARF İŞLENİYOR” olmaktadır. “1000” ve “1100” statülerinde zarf GİB’ e iletilmiştir. Bu aşamalarda Gönderici Birim Merkez’de durum sorgular ve bu iki durum kodundan biri cevap olarak dönerse faturanın ERP statüsü “GİB’e gönderildi” olur.
Sebebi: GİB’teki yoğunluk
Yapılması Gereken: Durum kodunun güncellenmesi beklenmelidir.
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: Zarf formatı “.ZIP” formatında değilse ilgili hata alınır.
Çözümü: Gönderilen zarf formatı “.ZIP” olmalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: ZARF ID uzunluğu 32 karakterden farklıysa ilgili hata alınır.
Çözümü: ZARF ID uzunluğu 32 karakter olmalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: Zarf okunamadığı durumlarda ilgili hata alınır.
Çözümü: GIB sisteminde geçici bir durum olabilir ve ya zarfın dosyasında hata da olabilir. Dosyada hata var ise, yeniden zarflanıp gönderilmesi gerekmektedir. Aksi halde faturalar yeniden gönderilmeli Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: Zarf içerisinde dosya bulunmadığında ilgili hata alınır.
Çözümü: Zarf içerisinde dosya (Fatura, uygulama yanıtı, sistem yanıtı) olmalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır. Sebebi: ZARF ID () ile XML ID(xxxxxxxx.xml) aynı karakterleri içermez ise ilgili hata alınır.
Çözümü: ZARF ID () ile XML ID(xxxxxxxx.xml) aynı karakterleri içermelidir.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: Zarftaki faturalar doğru şekilde çıkarılamadığı için ilgili hata alınır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli(faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: Zarf ID alanı boş ise ilgili hata alınır.
Çözümü: Zarf ID alanı boş olmamalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli(faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: Zarf ID ve ZIP dosyası adı aynı değil ise ilgili hata alınır.
Çözümü: Zarf ID ve ZIP dosyası adı aynı olmalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: GIB’in belirlediği standartlarda olması gereken bilgiler yanlış girilmiştir.
Çözümü: Bilgiler kontrol edilip GIB’in belirlediği standartlara uygun hale getirilmelidir.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: GİB şema kontrollerinden geçebilen bir faturanın alıcının sisteminde de XML kontrollerinden geçebilmesi gerekir. Alıcıyı uyarınız.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Çözümü: Hatasız gönderim için gönderimden önce “imza doğrulama” kontrolü yapılmalıdır. Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Merkez birim zarfı posta kutusuna gönderir. Eğer gönderim başarılı olmuşsa öncelikle zarfın merkezdeki durum kodu posta kutusundan sistem yanıtı gelene kadar 1220 “HEDEFTEN SİSTEM YANITI GELMEDİ” şeklinde olur. Bu zarftaki faturaların herhangi birinin yeni bir zarf ile tekrar gönderilmesi durumunda yeni gönderilen zarf 1163 “GÖNDERİLEN ZARF SİSTEMDE DAHA ÖNCE KAYITLI OLAN BİR FATURAYI İÇERMEKTEDİR” durum kodunu içeren sistem yanıtını alacaktır. NOT: 1300 durum kodu almış zarflar da tekrar gönderilirse aynı hata alınır.
Sebebi: Merkez birim zarfı posta kutusuna gönderir. Eğer gönderim başarılı olmuşsa öncelikle zarfın merkezdeki durum kodu posta kutusundan sistem yanıtı gelene kadar 1220 “HEDEFTEN SISTEM YANITI GELMEDI” şeklinde olur.Bu zarftaki faturaların herhangi birinin yeni bir zarf ile tekrar gönderilmesi durumunda yeni gönderilen zarf 1163 “GONDERILEN ZARF SISTEMDE DAHA ONCE KAYITLI OLAN BIR FATURAYI ICERMEKTEDIR” durum kodunu içeren sistem yanıtını alacaktır.
Çözümü: 1163 “GONDERILEN ZARF SISTEMDE DAHA ONCE KAYITLI OLAN BIR FATURAYI ICERMEKTEDIR” durumu aynı fatura numarası ya da ETTN numarası ile daha önce gönderim (yükleme) yapıldığı durumlarda oluşur (farkında olmadan aynı fatura ya da ETTN numarası ile ikinci kez gönderim yapmaya çalışıyor olabilirsiniz.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmemeli
Yetki kontrol edilemedi.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
e fatura hata kodu 1171 Sebebi: Gönderici birim etiketinde “GB” yerine “PK” tanımlanmış olabilir.
Çözümü: Gönderici birin etiketinde “GB” tanımlı olmalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf gönderim aşamalarında çeşitli işlemlerden, şema ve schematron kontrolünden geçer. Gönderilen zarfın GİB’in belirlediği standartlara uygun olmamasından dolayı hata alınırsa ilgili durum kodları alınır. Faturanın bulunduğu zarfa GİB’de işlenmesi sırasında ilgili hata kodlarından birini alırsa faturanın statüsü “GİB’de işlenemedi” olarak güncellenir. Bu hata kodlarını içeren Sistem Yanıtı doğrudan merkez tarafından Gönderici Birim’e iletilir ve bu aşamadan sonra süreç sonlanır, işlem alıcıya iletilemeden bu aşamada kalır.
Sebebi: Posta kutusu etiketinde “PK” yerinde “GB” tanımlanmış olabilir.
Çözümü: Posta kutusu etiketinde “PK” tanımlı olmalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
İmza yetkisi kontrol edilemedi yanıtı imzanın yetersiz olduğu anlamına gelmemektedir. Müşterinin ekstra kontrol istediği durumlarda ilgili hata alınır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
İmza sahibi yetkisiz Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Geçersiz imza Sebebi: İmza doğrulama geçersizdir.
Çözümü: Hatasız gönderim için gönderimden önce “imza doğrulama” kontrolü yapılmalıdır.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Adres Kontrol Edilmedi.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Sebebi: Etiket bilgisi ve VKN eşleşmesi yapılamıyor.
Çözümü: Alıcının VKN/TCKN ve etiket bilgisinin güncel olduğundan emin olunuz. (Etiket ya da yöntem değiştirmiş olabilir.) Göndericinin VKN/TCKN ve etiket bilgisinin güncel olduğundan emin olunuz. (Etiket ya da yöntem değiştirmiş olabilir.) Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf işlenmiş, kontrollerden geçmiş ve merkez sistemde bir hata almamışsa zarfın durumu “ZARF BAŞARIYLA İŞLENDİ” olmaktadır. Bu aşamada zarfın durumu sistem yanıtı ile Gönderici Birime gönderilir. GİB’ ten 1200 durum kodu “Zarf Başarıyla İşlendi” metni ile sistem yanıtı gönderildiğinde ERP statüsü “GİB’ de işlendi- Alıcıya gönderilecek” olarak güncellenir. Aynı statü kodu Alıcı tarafından gönderildiğinde ise; bu zarfın alıcı tarafında işlendiği anlamına gelecektir.
Zarf merkezde işlendikten sonra alıcıya gönderilir. Alıcıya gönderme sırasında herhangi bir sorun yaşanır ve zarfın gönderimi başarısız olur ise; göndericiye 1210 durum kodu döner. (Merkez birim zarfı dört defa göndermeyi dener, ilki göndericinin gönderip GİB’den geçerek alıcıya iletildiği saattir. 1210 durumu alınırsa GİB aynı zarfı 3 kere daha göndermeyi dener. 3 deneme saat 06.00 ve 18.00 saatleri arasında sırayla yapılmaktadır.)
Çözüm: GIB’in tekrar gönderim denemesi başarılı olur ise, 1300 BAŞARIYLA TAMAMLANDI durum kodu alınır. Eğer bu süre sonlandıktan sonra gönderim hala başarısız ise,1215 DOKÜMAN GÖNDERİMİ BAŞARISIZ, TEKRAR GÖNDERME SONLANDI durum kodu alınır.
Yapılması Gereken: 1210 durumunun 1215, 1220, 1230 ya da 1300 durumuna dönmesi beklenmelidir.
Gönderim sırasında bir hata oluşması halinde zarf 1210 durum kodunun alındığı andan itibaren Merkez birim aynı zarfı dört defa ikişer saat arayla toplam sekiz saat içerisinde tekrar göndermeyi dener. Son denemede (dördüncü deneme) zarf hala karşı tarafa başarıyla iletilememiş ise zarfın durumu 1215 “DOKÜMAN GÖNDERİMİ BAŞARISIZ. TEKRAR GÖNDERME SONLANDI” durum kodunu alır. 1215 durum kodunun alınmasının ardından ilgili zarftaki faturalar aynı Fatura ID’ si ile tekrar gönderilebilecektir.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Zarf merkezde işlendikten sonra alıcıya gönderilir, eğer gönderim başarılı olmuş ise; alıcıdan merkeze sistem yanıtı gelene kadar zarfın merkezdeki durumu 1220 “HEDEFTEN SİSTEM YANITI GELMEDİ “ şeklinde olur ve buna göre faturanın ERP statüsü de “Alıcıya gönderildi” olmaktadır.
Sebep: 1220 “HEDEFTEN SISTEM YANITI GELMEDI” durum kodunda alıcı zarfı sistemine aldığını GİB’e bildirmiş ancak zarfı sorunsuzca işleyip işleyemediğine dair olumlu ya da olumsuz bir cevap dönmemiştir.
Çözüm: Bu durumda GİB yanıt dönmeyen mükelleflere otomatik uyarı maili atar. Ancak alıcı ile iletişime geçilerek yanıt dönmeleri sağlanabilir. Bu durumdaki zarfların içerisindeki faturaların tekrar gönderilmesi mükerrer gönderim olacağından ikinci kez gönderilmemesi gerekmektedir.
Yapılması Gereken: 1220 durumunun 1230 ve ya 1300 durumuna dönmesi beklenmelidir. NOT 1: İki gün içerisinde durum kodu güncellenmez ise; bu konuda alıcı ile görüşülebilir. NOT 2: Gönderici ve alıcı taraf da ilgili faturayı muhasebe kayıtlarına geçirebilir.
Zarfın başarısız işlendiğine dair bir kod dönülmesi halinde Merkezde 1220 durum koduyla bekleyen zarfın yeni durumu 1230 “HEDEFTEN SİSTEM YANITI BAŞARISIZ GELDİ” olur. 1230 durum kodunun alınmasının ardından ilgili zarftaki faturalar aynı Fatura ID’ si ile tekrar gönderilebilecektir. Bu nedenle fatura iptal süreçleri başlatılmaz. Gönderici birim merkeze sorgu gönderdiğinde faturanın ERP statüsü de“Alıcıda işlenemedi” olur.
Yapılması Gereken: Faturalar yeniden gönderilmeli. (faturanın aynı ETTN ile tekrar gönderimine izin verilir.)
Hedeften sistem yanıtının 1200 “ZARF BAŞARIYLA İŞLENDİ” durum kodu ile gelmesi halinde Merkezde 1220 durum koduyla bekleyen zarfın yeni durumu 1300 “BAŞARIYLA TAMAMLANDI” olur. Buna göre de gönderici birim, merkeze sorgu gönderdiğinde faturanın ERP statüsü “Alıcıda işlendi – Başarıyla işlendi” hale gelir.
Sonraki Makale : E-Ticarete Atılın: 10 Adımda Başarıya Giden Yol